Zarządzenie nr 25 Komendanta Głównego Policji z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji

ZARZĄDZENIE NR 25 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 31 grudnia 2002 r.

w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend,
komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58, Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 153, poz. 1271, Nr 176, poz. 1457 i Nr 200, poz. 1688) zarządza się, co następuje:

 

Rozdzial 1

Przepisy ogólne

§ 1

Zarządzenie określa szczegółowe zasady organizacji i zakres działania Komendy Głównej Policji, zwanej dalej w skrócie „KGP”, komendy wojewódzkiej Policji, komendy powiatowej Policji, komisariatu i komisariatu specjalistycznego Policji oraz Wyższej Szkoły Policji, szkoły policyjnej, oddziału prewencji Policji, samodzielnego pododdziału prewencji Policji, samodzielnego pododdziału antyterrorystycznego Policji, a także ośrodka szkolenia Policji.
Przepisy zarządzenia odnoszące się do komendanta wojewódzkiego Policji i komendy wojewódzkiej Policji stosuje się odpowiednio do Komendanta Stołecznego Policji i Komendy Stołecznej Policji.
Przepisy zarządzenia odnoszące się do komendanta powiatowego Policji i komendy powiatowej Policji stosuje się odpowiednio do komendanta miejskiego Policji i komendy miejskiej Policji oraz komendanta rejonowego Policji i komendy rejonowej Policji.
Do Wyższej Szkoły Policji przepisy zarządzenia stosuje się w zakresie nie uregulowanym przepisami o wyższym szkolnictwie wojskowym.

§ 2

Przez użyte w zarządzeniu określenia należy rozumieć:
jednostka organizacyjna Policji, zwana dalej „jednostka Policji” - KGP, komendę wojewódzka Policji, komendę powiatowa Policji, komisariat Policji, komisariat specjalistyczny Policji, Wyższa Szkole Policji, szkole policyjna, oddział prewencji Policji, samodzielny pododdział prewencji Policji, samodzielny pododdział antyterrorystyczny Policji oraz ośrodek szkolenia Policji;
komendant Policji - Komendanta Głównego Policji, komendanta wojewódzkiego Policji, komendanta powiatowego Policji, komendanta komisariatu i komendanta komisariatu specjalistycznego Policji, Komendanta Wyższej Szkoły Policji, komendanta szkoły policyjnej;
kierownik jednostki Policji - komendanta Policji, dowódcę oddziału prewencji Policji, dowódcę samodzielnego pododdziału prewencji Policji, dowódcę samodzielnego pododdziału antyterrorystycznego Policji oraz kierownika ośrodka szkolenia Policji;
struktura organizacyjna jednostki Policji, zwana dalej „struktura organizacyjna” - układ i wzajemne zależności miedzy poszczególnymi jej komórkami oraz stanowiskami, wskazujące hierarchie oraz specjalizacje zadań służbowych w jednostce Policji;
komórka organizacyjna, zwana dalej „komórka” - wyodrębniona cześć struktury organizacyjnej;
struktura etatowa jednostki Policji, zwana dalej „struktura etatowa” - dane określające nazwy i liczbę stanowisk etatowych oraz ich zaszeregowanie i przyporządkowanie do komórek;
stanowisko policyjne - stanowisko, na którym pełni służbę policjant;
stanowisko pracownicze etatowe:
stanowisko, na którym zatrudnia się pracownika w: KGP, komendzie wojewódzkiej Policji, komendzie powiatowej Policji, komisariacie i komisariacie specjalistycznym Policji
- na podstawie przepisów o służbie cywilnej,
stanowisko, na którym zatrudnia się nauczyciela akademickiego w Wyższej Szkole Policji - na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym,
stanowisko, inne niż obsługi, na którym zatrudnia się pracownika nie będącego nauczycielem akademickim w Wyższej Szkole Policji
- na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym,
stanowisko, inne niż robotnicze, na którym zatrudnia się pracownika w szkole policyjnej lub ośrodku szkolenia Policji
- na podstawie kodeksu pracy;
stanowisko etatowe - stanowisko policyjne lub stanowisko pracownicze etatowe;
stanowisko pracownicze pozaetatowe:
stanowisko, na którym zatrudnia się pracownika w: KGP, komendzie wojewódzkiej Policji, komendzie powiatowej Policji, komisariacie i komisariacie specjalistycznym Policji
- na podstawie przepisów o pracownikach urzędów państwowych,
stanowisko obsługi, na którym zatrudnia się pracownika w Wyższej Szkole Policji - na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym,
stanowisko robotnicze, na którym zatrudnia się pracownika w szkole policyjnej lub ośrodku szkolenia Policji - na podstawie kodeksu pracy;
stanowisko kierownicze - stanowisko etatowe: kierownika jednostki Policji i jego zastępcy, kierownika komórki i jego zastępcy;
etat - dokument określający strukturę etatowa jednostki Policji lub komórki w KGP;
normatyw etatowy - minimalna liczbę stanowisk etatowych ustalona dla jednostki Policji lub komórki.

§ 3

Przy tworzeniu i przekształcaniu struktury organizacyjnej należy:
kierować się wymogami sprawności działania w realizacji ustawowych zadań Policji;
uwzględniać specjalizacje zadań oraz sprawność i ciągłość ich realizacji;
uwzględniać możliwości finansowe jednostki Policji.
Struktura organizacyjna zawiera stanowiska etatowe, a także stanowiska pracownicze pozaetatowe, określone w planie zatrudnienia i ewidencjonowane poza etatem jednostki Policji.
Strukturę organizacyjna określa regulamin jednostki Policji.

§ 4

Komórka może ulegać podziałowi na komórki niższego szczebla przy zachowaniu hierarchii komórek i normatywów etatowych określonych w § 13 i 14.
Komórka nie posiadająca stanowiska kierowniczego nie ulega podziałowi na komórki niższego szczebla.

§ 5

Stanowisko samodzielne można tworzyć, jeżeli zakres zadań wymaga szczególnych kwalifikacji lub umiejętności zawodowych.

§ 6

Kierownik jednostki Policji oraz kierownik komórki może powołać nieetatowy zespól do zadań przez niego określonych.

§ 7

Komendant Główny Policji podejmuje decyzje w sprawach:
- tworzenia, likwidacji lub przekształcania komórek w KGP;
- tworzenia, likwidacji lub przekształcania komórek o charakterze naukowym i dydaktyczno-wychowawczym w Wyższej Szkole Policji, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
- tworzenia lub likwidacji oddziału prewencji Policji, samodzielnego pododdziału prewencji Policji, samodzielnego pododdziału antyterrorystycznego Policji, ustalania ich struktury organizacyjnej i etatowej oraz wskazania komend wojewódzkich Policji, w których działają komórki o nazwach: antyterrorystyczna, minersko-pirotechniczna i określa ich strukturę organizacyjna, etatowa oraz terytorialny zasięg ich działania;
- tworzenia lub likwidacji szkoły policyjnej i ośrodka szkolenia Policji.

§ 8

Komendant wojewódzki Policji podejmuje decyzje w sprawach:
- tworzenia, likwidacji lub przekształcania komórek w komendzie wojewódzkiej Policji;
- tworzenia lub likwidacji komisariatu specjalistycznego Policji w porozumieniu z Komendantem Głównym Policji oraz przekształcania jego struktury organizacyjnej i etatowej;
- ustalania struktury organizacyjnej i etatowej ośrodka szkolenia Policji, z zachowaniem liczby etatów policyjnych przyznanych przez Komendanta Głównego Policji.

§ 9

Komendant powiatowy Policji podejmuje decyzje w sprawach:
- tworzenia, likwidacji lub przekształcania komórek w komendzie powiatowej Policji;
- tworzenia lub likwidacji komisariatu Policji;
- tworzenia, likwidacji lub przekształcania komórek w komisariacie Policji.

§ 10

Komendant Wyższej Szkoły Policji podejmuje decyzje w sprawach tworzenia, likwidacji lub przekształcania komórek, realizujących zadania o charakterze wspomagającym działalność szkoły w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym.

§ 11

Komendant szkoły policyjnej podejmuje decyzje w sprawach tworzenia, likwidacji lub przekształcania komórek w szkole.

 

Rozdział 2

Szczegółowe zasady organizacji

§ 12

Strukturę etatowa ustala się z zachowaniem następujących proporcji miedzy liczba stanowisk policyjnych w poszczególnych korpusach a ogólna liczba stanowisk policyjnych w skali województwa:
- oficerów - 19 %;
- aspirantów - 34 %;
- podoficerów i szeregowych - 47 %.
W przypadku utworzenia w korpusie oficerów lub aspirantów stanowisk policyjnych w liczbie mniejszej niż wynikającą z proporcji, o której mowa w ust. 1, można o powstała różnice zwiększyć liczbę stanowisk policyjnych w korpusie odpowiednio niższym.
Proporcje, o których mowa w ust. 1, stosuje się do ustalenia struktury etatowej Komendy Stołecznej Policji.
Za zgoda Komendanta Głównego Policji można zwiększyć proporcje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.
Etaty policyjne w rewirach dzielnicowych i w posterunkach Policji, finansowane przez gminę, powiat lub samorząd województwa, nie wpływają na liczbę stanowisk policyjnych w korpusach wymienionych w ust. 1 i na normatyw etatowy.

§ 13

Komórkę można tworzyć:
- w KGP - jako: biuro (inspektorat, laboratorium, oddział), zarząd, wydział, sekcje, referat, ogniwo, zespól i stanowisko samodzielne, z zastrzeżeniem ust. 5;
- w komendzie wojewódzkiej Policji - jako: wydział (inspektorat, laboratorium), sekcje, izbę dziecka, referat, ogniwo, orkiestrę, sekcje muzyczna, zespól i stanowisko samodzielne;
- w komendzie powiatowej Policji - jako: sekcje, izbę dziecka, referat, ogniwo, posterunek Policji, rewir dzielnicowych, zespól i stanowisko samodzielne;
- w komisariacie Policji - jako: sekcje, referat, ogniwo, posterunek Policji, rewir dzielnicowych, zespól i stanowisko samodzielne, z zastrzeżeniem ust. 2;
- w komisariacie specjalistycznym Policji - jako: sekcje, referat, ogniwo, zespól i stanowisko samodzielne,

z zastrzeżeniem ust. 2;
- w Wyższej Szkole Policji do realizacji zadań o charakterze wspomagającym organizacyjnie, logistycznie i technicznie - jako: wydział, sekcje, referat, ogniwo, zespól i stanowisko samodzielne;
- w szkole policyjnej:
do realizacji zadań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym - jako: zakład, studium, wydział, bibliotekę i zespól,
do realizacji zadań o charakterze wspomagającym organizacyjnie, logistycznie i technicznie - jako: wydział, sekcje, referat, ogniwo, zespól i stanowisko samo-dzielne;
- w ośrodku szkolenia Policji - jako: zespól i stanowisko samodzielne;
- w oddziale prewencji Policji i samodzielnym pododdziale prewencji Policji - jako: kompanie, pluton, drużynę, zespól, załogę i stanowisko samodzielne;
- w samodzielnym pododdziale antyterrorystycznym Policji - jako: kompanie, pluton, drużynę, zespól i stanowisko samodzielne.

Sekcje tworzy się wyłącznie w komisariacie i komisariacie specjalistycznym Policji o stanie etatowym powyżej 60.

Posterunek Policji tworzy się do realizacji zadań z zakresu służb prewencyjnej i kryminalnej.

Za zgoda Komendanta Głównego Policji można tworzyć komórkę inna niż wymieniona w ust. 1, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów.

W KGP referat lub ogniwo tworzy się wyłącznie, jako komórkę niższego szczebla w komórce właściwej w sprawach antyterrorystycznych.

§ 14

Określa się normatywy etatowe jednostek Policji:
- komisariatu Policji - 25;
- komisariatu specjalistycznego Policji - 15;
- oddziału prewencji Policji - 240;
- samodzielnego pododdziału prewencji Policji - 115;
- samodzielnego pododdziału antyterrorystycznego Policji - 50.

Określa się normatywy etatowe komórek:
- wydziału (inspektoratu, laboratorium) - 10;
sekcji:
a) w KGP, komendzie wojewódzkiej Policji, Wyższej Szkole Policji i szkole policyjnej - 6,
b) w komendzie powiatowej Policji i komisariacie Policji, o którym mowa w §13 ust. 2 - 10;

- referatu: w KGP, komendzie wojewódzkiej Policji, komendzie powiatowej Policji, komisariacie i komisariacie specjalistycznym Policji, Wyższej Szkole Policji i szkole policyjnej - 8;
- ogniwa: w KGP, komendzie wojewódzkiej Policji, w komendzie powiatowej Policji, komisariacie i komisariacie specjalistycznym Policji, Wyższej Szkole Policji i szkole policyjnej - 6;
- zespołu i załogi - 2.

Komórkę można tworzyć, jeżeli liczba stanowisk policyjnych wynosi dla:
- kompanii podzielonej na plutony - 40 - 110;
- plutonu podzielonego na drużyny - 13 - 39;
- drużyny - 4 - 12;
- posterunku Policji - 5;
- rewiru dzielnicowych - 3.

Nie określa się normatywu etatowego jednostek Policji innych niż wymienione w ust. 1 oraz komórek:
- w KGP - biura (inspektoratu, laboratorium, oddziału) i zarządu;
- w komendzie wojewódzkiej Policji - izby dziecka, orkiestry i sekcji muzycznej;
- w komendzie powiatowej Policji - izby dziecka;
- w szkole policyjnej - zakładu, studium, wydziału realizującego zadania o charakterze dydaktyczno-wychowawczym i biblioteki.

Za zgoda Komendanta Głównego Policji można tworzyć komórkę nie spełniająca normatywu etatowego, o którym mowa w ust. 2, lub o mniejszej liczbie stanowisk policyjnych, niż określona ust. 3.

§ 15

Komendant Policji tworzy nieetatowe pododdziały policyjne z zachowaniem liczby stanowisk policyjnych, o których mowa w § 14 ust. 3 pkt 1 - 3.
W Wyższej Szkole Policji i szkole policyjnej nieetatowymi pododdziałami policyjnymi dowodzi etatowy dowódca kompanii.

§ 16

Stanowisko zastępcy kierownika jednostki Policji można tworzyć w liczbie:
- trzech - w komendzie powiatowej Policji, w której liczba stanowisk etatowych przekracza 500;
- dwóch - w:
- komendzie powiatowej Policji, w której liczba stanowisk etatowych nie przekracza 500,
- komisariacie i komisariacie specjalistycznym Policji, w którym liczba stanowisk etatowych przekracza 60,
- w Wyższej Szkole Policji i szkole policyjnej;

jednego - w:

a) komisariacie i komisariacie specjalistycznym Policji, w którym liczba stanowisk etatowych nie przekracza 60,

b) ośrodku szkolenia Policji, w którym liczba stanowisk etatowych przekracza 25.
Za zgoda Komendanta Głównego Policji można utworzyć większą liczbę stanowisk, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 3 lit. a.

§ 17

Stanowisko zastępcy naczelnika wydziału lub zastępcy naczelnika sekcji można tworzyć, jeżeli liczba stanowisk etatowych w komórce wynosi co najmniej:
- 20 - jedno stanowisko;
- 40 - dwa stanowiska;
- 80 - trzy stanowiska.

Stanowisko zastępcy dowódcy kompanii można tworzyć, jeżeli liczba stanowisk policyjnych w kompanii wynosi co najmniej 50.
Za zgoda Komendanta Głównego Policji można tworzyć większą liczbę stanowisk, o których mowa w ust. 1.

§ 18

W Komendzie Głównej Policji, w poszczególnych służbach Policji komórki noszą nazwy określone przez Komendanta Głównego Policji.

§ 19

W służbie kryminalnej Policji, z zastrzeżeniem § 18, komórki noszą nazwy:

kryminalna, operacyjno-rozpoznawcza, dochodzeniowo-śledcza, nadzoru nad postępowaniami przygotowawczymi, techniki operacyjnej, obserwacji, werbunków i operacji specjalnych, laboratorium kryminalistyczne, techniki kryminalistycznej, biologii, chemii, daktyloskopii, automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej, mechanoskopii, elektrotechniki i elektroniki, badań dokumentów, broni i balistyki, traseologii, genetyki, antroposkopii, technik wizualno-komputerowych, fonoskopii, medycyny sadowej, fotografii, osmologii, przewodników psów specjalnych, poszukiwań i identyfikacji osób, analizy kryminalnej, statystyki przestępczości, magazyn dowodów rzeczowych, międzynarodowej współpracy Policji;

do walki z przestępczością przeciwko:
a) życiu i zdrowiu,
b) mieniu,
c) wolności seksualnej i obyczajności,
d) własności intelektualnej i przemysłowej;

do walki z:
- terrorem kryminalnym,
- korupcja,
- praniem brudnych pieniędzy,
- fałszerstwami pieniędzy,
- przestępstwami przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych;
- do walki z przestępczością:
- samochodowa,
- narkotykowa,
- gospodarcza lub ochrony obrotu gospodarczego,
- podatkowa,
- celna,
- bankowa,
- komputerowa,
- ubezpieczeniowa,
- przeciwko środowisku.

Komórkę o nazwie „techniki operacyjnej”, „laboratorium kryminalistyczne”, „międzynarodowej współpracy Policji” tworzy się wyłącznie w komendzie wojewódzkiej Policji.
Komórkę o nazwie „operacyjno-rozpoznawcza” tworzy się wyłącznie jako komórek niższego szczebla.

§ 20

W służbie prewencyjnej Policji, z zastrzeżeniem § 18, komórki noszą nazwy: prewencji, prewencji kryminalnej, profilaktyki społecznej, współpracy z samorządami, wykroczeń, wywiadowcza, patrolowa, interwencyjna lub patrolowo-interwencyjna, sztab Policji, stanowisko kierowania, dyżurnych, organizacji służby, zarządzania kryzysowego, operacji policyjnych, negocjacji policyjnych, antyterrorystyczna, minersko-pirotechniczna, zabezpieczenia lotniska, ruchu drogowego, kontroli ruchu drogowego, obsługi zdarzeń drogowych, przestępstw w ruchu drogowym, dzielnicowych, policji sadowej, konwojowa, ochronna lub konwojowo-ochronna, nieletnich i patologii, izba dziecka, przewodników psów służbowych, prewencji na wodach, lotnictwa policyjnego, konna, postępowań w sprawach cudzoziemców, strzeżony ośrodek dla cudzoziemców, pomieszczenie dla osób zatrzymanych, areszt w celu wydalenia, postępowań administracyjnych, pozwoleń na bron, ochrony osób i mienia, uzbrojonych formacji ochronnych, ochrony placówek dyplomatycznych.

W oddziale prewencji Policji, samodzielnym pod-oddziale prewencji Policji i samodzielnym pod-oddziale antyterrorystycznym Policji komórki noszą nazwy określone przez Komendanta Głównego Policji.

Komórkę o nazwie „zabezpieczenia lotniska” tworzy się wyłącznie we właściwym komisariacie specjalistycznym, na obszarze terytorialnego zasięgu działania Komendanta Stołecznego Policji.

§ 21

W służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym, z zastrzeżeniem § 18, komórki noszą nazwy:
- inspektorat komendanta lub inspekcji, kont-roli, skarg i wniosków, prawna, kadr, spraw osobowych, dyscyplinarna, szkolenia, doskonalenia zawodowego, organizacji Policji lub organizacyjno-etatowa, zarządzania jakością, ewidencji, prezydialna, prasowa, komunikacji społecznej, psychologów, finansów, kontroli finansowej, budżetu, wydatków osobowych, wydatków rzeczowych, księgowości, inwentaryzacji, kwatermistrzowska, zaopatrzenia, gospodarki materialowo-technicznej, administracyjno-gospodarcza, transportu, inwestycji, remontów, nieruchomości, zamówień publicznych, uzbrojenia, techniki specjalnej, eksploatacji, łączności, informatyki, administratorów, wsparcia merytorycznego i technologii, obsługi systemów informacyjnych, telekomunikacji, radiokomunikacji, wsparcia technicznego, poczty specjalnej, pomocniczych węzłów teleinformatyki, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, wspomagająca, ogólna, socjalna, medycyny pracy, sportowo-szkoleniowa, ochrony informacji niejawnych, postępowań sprawdzających, kancelaria tajna, obsługi kancelaryjnej, archiwum, składnica akt, centralna składnica uzbrojenia, składnica mundurowa, upowszechniania kultury, orkiestra reprezentacyjna Policji, orkiestra policyjna, instrumentów drewnianych, instrumentów blaszanych, instrumentów perkusyjnych;
- ewidencji, rozliczeń i zaopatrzenia;
- organizacji, rozwoju i szkolenia;
- stacji szyfrów, telegrafii i telekopii.
- Komórkę o nazwie „psychologów” lub „archiwum” tworzy się wyłącznie w komendzie wojewódzkiej Policji, Wyższej Szkole Policji i szkole policyjnej.
- Komórkę o nazwie „prawna” nie tworzy się, jako komórki niższego szczebla, jeżeli zawiera w strukturze etatowej stanowisko etatowe „radca prawny”.
Komórki o nazwach: sportowo-szkoleniowa, orkiestra reprezentacyjna Policji, orkiestra policyjna, instrumentów drewnianych, instrumentów blaszanych, instrumentów perkusyjnych tworzy się wyłącznie w komendzie wojewódzkiej Policji.
- Komórkę o nazwie „spraw osobowych” lub „szkolenia” tworzy się wyłącznie jako komórkę niższego szczebla w komórce o nazwie „kadr i szkolenia” w komendzie lub komisariacie Policji.
- Komórkę o nazwie „centralna składnica uzbrojenia” tworzy się wyłącznie w Komendzie Stołecznej Policji.
- Komórkę o nazwie „składnica mundurowa” tworzy się wyłącznie w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Lodzi.
- W Wyższej Szkole Policji i szkole policyjnej komórki, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 6 i pkt 7 lit. b, noszą nazwy, o których mowa w ust. 1 oraz nazwy: wydawnictw i poligrafii, organizacji dydaktyki, organizacji szkolenia, żywnościowa, medyczna.
W szkole policyjnej komórki, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 7 lit. a, noszą nazwy określone przez komendanta szkoły.
- W ośrodku szkolenia Policji komórki noszą nazwy: dydaktyczno-wychowawcza, dowódczo-organizatorska, doskonalenia zawodowego, doskonalenia kadr policji wodnej.
- Komórkę o nazwie „doskonalenia kadr policji wodnej” tworzy się wyłącznie w Ośrodku Szkolenia Policji w Olsztynie.

§ 22

Komórce można nadać nazwę inna, niż wymieniona w zarządzeniu, za zgoda Komendanta Głównego Policji albo jeżeli wynika to z odrębnych przepisów.

§ 23

Komórki mozna laczyc w ramach sluzby Policji, zachowujac co najmniej jedna z nazw okreslonych w zarzadzeniu.

Nazwa komórki nizszego szczebla nie moze byc tozsama z nazwa komórki wyzszego szczebla.

Nazwom wymienionym w § 19 - 21 mozna nadac brzmienie poprzez dodanie wyrazów „do spraw”.

W przypadku, gdy komórka dzieli sie na komórki o tozsamym zakresie zadan mozna zastosowac oznaczenie liczbami rzymskimi, z zastrzezeniem ust. 5.

W komórce o nazwie „techniki operacyjnej” komórki nizszego szczebla oznacza sie liczbami rzymskimi.

§ 24

W przypadku:
- utworzenia jednostki Policji lub komórki w KGP;
- reorganizacji albo zmiany struktury organizacyj-nej lub etatowej powodujacej niejasnosc etatu
wprowadza sie etat jako zalacznik do decyzji, w formie rozkazu organizacyjnego, zwanej dalej „rozkazem”.
Etat uchyla sie rozkazem w przypadku likwidacji jednostki Policji lub komórki w KGP albo w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
- W przypadku innym niz okreslony w ust. 1 pkt 2 wydaje sie rozkaz okreslajacy reorganizacje lub zmiane.
Etat sporzadza sie na formularzu, którego wzór stanowi zalacznik nr 1 do zarzadzenia, w sposób okreslony w zalaczniku nr 2 do zarzadzenia.
Rozkaz wydawany jest co najmniej 30 dni przed wejsciem w zycie i zawiera uzasadnienie.
W szczególnie uzasadnionym przypadku dopuszcza sie wydanie rozkazu bez zachowania terminu, o którym mowa w ust. 5.

§ 25

Etat wprowadza, dokonuje w nim zmian lub uchyla:
- Komendant Glówny Policji w odniesieniu do:
KGP,
Wyzszej Szkoly Policji;
- komendant wojewódzki Policji w odniesieniu do:
komendy wojewódzkiej Policji,
komisariatu specjalistycznego Policji,
osrodka szkolenia Policji,
oddzialu prewencji Policji i samodzielnego pododdzialu prewencji Policji oraz samo-dzielnego pododdzialu antyterrorystycznego Policji;
- komendant powiatowy Policji w odniesieniu do:
komendy powiatowej Policji,
komisariatu Policji;
komendant szkoly policyjnej w odniesieniu do szkoly.
- Zmian w etacie Wyzszej Szkoly Policji, w czesci dotyczacej zadan o charakterze wspomagajacym organizacyjnie, logistycznie i technicznie, dokonuje Komendant Wyzszej Szkoly Policji.
- Mozliwosci finansowe wprowadzenia etatu lub dokonania w nim zmian potwierdza na rozkazie wlasciwy glówny ksiegowy lub kierownik komórki wlasciwej w sprawach finansowych.

 

Rozdzial 3

Zakresy dzialania

§ 27

Do zakresu dzialania Komendy Glównej Policji nalezy w szczególnosci:
- inicjowanie i koordynowanie dzialan jednostek Policji w zakresie celów okreslonych, jako ustawowe zadania Policji oraz kontrolowanie wykonania tych zadan;
- tworzenie warunków do sprawnej i skutecznej dzialalnosci sluzb Policji;
- tworzenie warunków do sprawnego rozpoznania oraz zwalczania przestepczosci zorganizowanej, transgranicznej i narkotykowej;
- przeciwdzialanie i fizyczne zwalczanie terroryzmu oraz organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie dzialan Policji w tym zakresie, a takze szkolenie w ramach taktyki antyterrorystycznej;
- wykrywanie i sciganie przedsiewziec gospodarczych i operacji finansowych majacych na celu wprowadzenie do legalnego obrotu srodków uzyskanych z dzialalnosci przestepczej;
- wykrywanie i sciganie przestepstw korupcyjnych zwiazanych ze znacznymi rozmiarami nielegalnie uzyskiwanych korzysci lub powodujacych powazne szkody w funkcjonowaniu administracji publicznej i innych instytucji panstwowych albo w obrocie gospodarczym;
- realizacja programów ochrony swiadków koronnych i osób dla nich najblizszych;
- analizowanie zjawisk kryminogennych oraz opracowywanie programów majacych na celu zapobieganie tym zjawiskom i ich zwalczanie, a takze udzielanie pomocy przy wdrazaniu tych przedsiewziec przez jednostki Policji;
- inspirowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadan jednostek Policji w przypadku koniecznosci podjecia dzialan zmierzajacych do zapewnienia bezpieczenstwa i porzadku publicznego w ramach prowadzonych operacji policyjnych;
- wspomaganie dzialan jednostek Policji w przypadkach koniecznosci udzielenia im wsparcia w sprawach o szczególnym stopniu skomplikowania badz obejmujacych zasiegiem obszar wiecej niz jednego województwa;
- organizowanie, nadzór i koordynowanie systemu negocjacji policyjnych;
- bezposrednia wspólpraca z zagranicznymi formacjami policyjnymi lub ich organizacjami miedzynarodowymi oraz organami i instytucjami uprawnionymi do zapobiegania i zwalczania przestepczosci, koordynacja dzialan Policji w tym zakresie;
- opracowywanie, wdrazanie i koordynowanie programów prewencyjnych ze szczególnym uwzglednieniem problemów zagrozenia demora-lizacja i przestepczoscia nieletnich;
- inspirowanie, koordynowanie, nadzór i kontrola dzialan Policji w zakresie organizacji i pelnienia sluzby przez policjantów sluzby prewencyjnej, w tym z komisariatów specjalistycznych;
- organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania sluzb dyzurnych;
inspirowanie, koordynowanie, nadzór i kontrola wykonywania zadan Policji w zakresie organizacji i pelnienia sluzby w konwojach, pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, strzezonym osrodku dla cudzoziemców i aresztach w celu wydalenia;
- koordynowanie, nadzór i kontrola dzialan Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczen;
wykrywanie przestepstw popelnionych przez policjantów i pracowników oraz ujawnianie zja-wisk patologicznych w srodowisku policyjnym;
- planowanie, organizowanie i koordynowanie dzialan jednostek Policji w warunkach konsty-tucyjnie okreslonych stanów nadzwyczajnych w panstwie oraz w przypadku nadzwyczajnego zagrozenia ludzi lub srodowiska, a takze wspól-dzialanie w tych zakresach z innymi podmiotami systemu obronnego panstwa;
- wspóldzialanie z organami ochrony prawnej, organami administracji publicznej i organizacjami spolecznymi w zakresie zapobiegania i zwalcza-nia przestepczosci;
- inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie dzialan Policji w zakresie realizacji zadan wynikajacych z umów, porozumien i konwencji miedzynarodowych, dotyczacych zapobiegania i zwalczania przestepczosci;
- wykonywanie prac badawczo-rozwojowych i eksperckich w dziedzinie techniki kryminalistycznej;
- nadzór nad prawidlowym zorganizowaniem struktur organizacyjnych jednostek Policji i kontrola w tym zakresie oraz prowadzenie ewidencji etatów i stanu zatrudnienia w Policji;
- realizacja problematyki kadrowej, w tym zwlaszcza w zakresie planowania zasobów, naboru i doboru kandydatów na stanowiska w Policji;
- kontrolowanie sprawnosci zarzadzania jednostkami Policji oraz komórkami w KGP;
- kreowanie polityki kadrowej w Policji oraz obsluga kadrowa policjantów i pracowników w zakresie zastrzezonym dla Komendanta Glównego Policji;
- okreslanie szczególowych zasad, metod i form szkolenia oraz doskonalenia zawodowego strazników gminnych;
- legislacja, pomoc prawna oraz informacja prawna w zakresie realizacji zadan Policji;
- organizacja i prace nad rozwojem systemów lacznosci i systemów informatycznych, ochrona informacji w sieciach lacznosci i informatyki, teletransmisji, telekomunikacji i radiokomunikacji;
- organizacja systemów informatycznych oraz koordynacja dzialan zwiazanych z wlaczaniem do obiegu informacyjnego danych gromadzonych w nowo tworzonych systemach informatycznych;
- realizacja zadan wynikajacych z przepisów o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych, na podstawie odrebnych przepisów;
- koordynowanie dzialan jednostek Policji w dziedzinie systemów i sieci teleinformatycznych;
- organizacja i koordynacja lacznosci telekomunikacyjnej przewodowej w Policji oraz obsluga Ministerstwa Spraw Wewnetrznych i Administracji, Agencji Bezpieczenstwa Wewnetrznego i innych uzytkowników;
- realizacja zadan w zakresie lacznosci rzadowej i poczty specjalnej;
- nadzorowanie i koordynowanie realizacji zadan w jednostkach Policji w zakresie lacznosci i informatyki;
udzielanie zamówien publicznych oraz zawieranie umów i kontraktów na nabywanie sprzetu lacznosci i informatyki, transportowego, uzbrojenia, techniki bojowej, techniki policyjnej, umundurowania, druków i formularzy oraz uslug dla jednostek Policji;
- sprawowanie ogólnego nadzoru inwestorskiego nad realizacja zadan i utrzymaniem obiektów budowlanych i eksploatowanych dla potrzeb sluzbowych i socjalnych jednostek Policji oraz ogólnego nadzoru nad gospodarka i obrotem nieruchomosciami;
- prowadzenie gospodarki mieszkaniowej oraz biezacej eksploatacji obiektów, srodków transportu i wyposazenia technicznego, a takze realizowanie zadan w zakresie spraw socjalnych;
- realizacja zadan w zakresie budzetu, dzialalnosci pozabudzetowej, rachunkowosci oraz zwiazanych z tym czynnosci, wynikajacych z przepisów prawa finansowego - stosownie do posiadanych uprawnien dysponenta srodków budzetu panstwa;
- prowadzenie audytu wewnetrznego na podstawie odrebnych przepisów;
- koordynowanie przedsiewziec zwiazanych z udzialem policjantów w misjach pokojowych dzialajacych pod auspicjami organizacji miedzynarodowych;
- rozpoznawanie potrzeb kulturalnych i edukacyj-nych srodowiska policyjnego oraz wdrazanie rozwiazan majacych na celu ksztaltowanie indywidualnej i zbiorowej aktywnosci policjantów w róznych formach dzialalnosci kulturalnej, sprzyjajacych samorealizacji i rozwojowi osobowosci funkcjonariuszy;
- informowanie opinii publicznej, za posrednictwem srodków masowego przekazu, o zamierzeniach i dzialaniach Policji na terenie kraju;
- kreowanie w spoleczenstwie pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policje dzialan na rzecz poprawy bezpieczenstwa i porzadku publicznego;
- gromadzenie, opracowywanie, zabezpieczanie i udostepnianie zasobu archiwalnego Policji, koordynacja dzialan oraz nadzór merytoryczny i organizacyjny nad dzialalnoscia archiwalna;
- koordynowanie zagadnien w zakresie opieki psychologicznej nad policjantami oraz wspólpraca w tym zakresie z psychologami z komend wojewódzkich Policji;
- sprawowanie profilaktycznej i interwencyjnej opieki psychologicznej nad policjantami i pracownikami KGP;
- wykonywanie zadan w zakresie bezpieczenstwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej, koordynowanie problematyki medycyny pracy oraz nadzór w tych zakresach;
- zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
- wydawanie czasopism policyjnych;
- przyjmowanie, rozpatrywanie i zalatwianie skarg i wniosków.

§ 28

Do zakresu dzialania komendy wojewódzkiej Policji, z zastrzezeniem ust. 2, nalezy w szczególnosci:
- inspirowanie i koordynowanie programów prewencyjnych jednostek Policji, ukierunko-wanych na:
a) tworzenie warunków do efektywnego dzialania spolecznych ogniw profilaktycz-nych,
b) opracowywanie i wdrazanie programów profilaktycznych ze szczególnym uwzglednieniem problemów zagrozenia demoralizacja dzieci i mlodziezy,
c) wspólprace ze spolecznosciami lokalnymi w zwalczaniu przestepczosci i zjawisk patologii spolecznej oraz popularyzowanie wiedzy o skutecznych metodach i srodkach ich zapobiegania,
d) kreowanie w spolecznosciach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policje dzialan na rzecz poprawy bezpieczenstwa i porzadku publicznego;
- koordynowanie czynnosci operacyjno-rozpo-znawczych i dochodzeniowo-sledczych, podejmowanych przez podlegle jednostki Policji w celu sprawnego scigania sprawców przestepstw, równiez w zakresie przestepczosci narkotykowej oraz wspóldzialanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji, a takze organizowanie wspólpracy z osobami udzielajacymi pomocy Policji;
- wspólpraca z zagranicznymi formacjami poli-cyjnymi lub ich organizacjami miedzynarodo-wymi oraz organami i instytucjami upraw-nionymi do zapobiegania i zwalczania przestepczosci o zasiegu miedzynarodowym, koordynowanie dzialan podejmowanych przez podlegle jednostki Policji w tym zakresie;
- wykonywanie czynnosci operacyjno-rozpo-znawczych i dochodzeniowo-sledczych w sprawach wlasnych oraz w przypadkach koniecznosci udzielenia podleglym jednostkom Policji wsparcia ze wzgledu na niedo-stateczne mozliwosci realizacyjne w dzialaniach prowadzacych do wykrycia sprawców przestepstw:
trudnych do ustalenia z powodu znacznego stopnia skomplikowania dzialan wykrywczych i dowodowych,
obejmujacych swym zasiegiem obszar kilku powiatów lub województw,
wymagajacych stosowania obserwacji lub specjalistycznych srodków technicznych, we wspóldzialaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
- prowadzenie poszukiwan osób oraz koordy-nowanie realizowanych przez podlegle jed-nostki Policji poszukiwan osób i rzeczy, a takze identyfikacji osób i zwlok we wspól-dzialaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
- planowanie, organizowanie i koordynowanie zadan zwiazanych z realizacja prowadzonych na obszarze województwa operacji policyj-nych w zakresie zapewnienia porzadku i bezpieczenstwa publicznego podczas organi-zowanych imprez masowych i protestów spolecznych;
- wykonywanie zadan z zakresu negocjacji policyjnych oraz organizowanie i prowadzenie szkolen w tym zakresie;
- organizowanie, koordynowanie i nadzoro-wanie funkcjonowania sluzb dyzurnych w podleglych jednostkach Policji;
- koordynowanie i nadzór nad ochrona bezpieczenstwa ludzi oraz bezpieczenstwa i porzadku publicznego, w tym równiez w komunikacji kolejowej i lotniczej oraz na obszarach wodnych;
- koordynowanie dzialalnosci komend powia-towych Policji w zakresie ochrony bez-pieczenstwa i porzadku w ruchu drogowym oraz wspóldzialanie z instytucjami wlasci-wymi w sprawach zwiazanych z organizacja ruchu na drogach;
- wspóldzialanie w zakresie zadan realizowanych przez komórki KGP na obszarze województwa w zakresie zwalczania przestepczosci zorganizowanej;
- nadzorowanie dzialalnosci strazy miejskiej i gminnej oraz przedsiebiorstw lub instytucji zajmujacych sie ochrona osób i mienia;
- analizowanie zjawisk kryminogennych ze szczególnym uwzglednieniem tych, które dotycza dzieci i mlodziezy, oraz opracowywanie i wdrazanie programów przeciwdzialania tym zjawiskom;
- opracowywanie, wdrazanie i koordynowanie programów prewencyjnych, ze szczególnym uwzglednieniem problemów zagrozenia demoralizacja i przestepczoscia nieletnich;
- organizowanie, koordynowanie i wyko-nywanie konwojów na obszarze teryto-rialnego zasiegu dzialania komendanta wojewódzkiego Policji oraz wspóldzialanie z komendami wojewódzkimi Policji w zakresie realizacji konwojów;
- koordynowanie, nadzór i kontrola dzialan w zakresie organizacji i pelnienia sluzby przez policjantów sluzby prewencyjnej, ze szcze-gólnym uwzglednieniem komisariatów specja-listycznych;
- koordynowanie, nadzór i kontrola wykony-wania zadan w zakresie organizacji i pelnienia sluzby w konwojach, pomieszczeniach dla osób zatrzymanych i aresztach w celu wydalenia oraz strzezonym osrodku dla cudzoziemców;
- koordynowanie, nadzór i kontrola dzialan Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczen oraz wspóldzialanie na obszarze województwa z organami administracji publicznej i organizacjami spolecznymi;
- zapewnianie wlasciwych warunków w zakresie opieki nad nieletnimi przebywajacymi w izbie dziecka oraz realizowanie programów wychowawczych;
- wspóldzialanie z funkcjonujacymi na obszarze województwa organami ochrony prawnej, organami administracji publicznej oraz organizacjami spolecznymi w zakresie zapobiegania i zwalczania przestepczosci;
- zapewnianie odpowiednich srodków do techniczno-kryminalistycznego zabezpieczenia miejsca zdarzenia oraz wykonywania badan kryminalistycznych, a takze wsparcia w tym zakresie jednostek Policji oraz odplatnie na rzecz podmiotów pozapolicyjnych;
- zapewnianie wlasciwych warunków pobytu w aresztach w celu wydalenia w strzezonym osrodku dla cudzoziemców, a takze w pomieszczeniach przeznaczonych dla osób zatrzymanych;
- kontrolowanie sprawnosci dzialania podleglych jednostek Policji;
- planowanie, organizowanie, koordynowanie dzialan w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych, przygotowanie podleg-lych jednostek Policji do wykonywania zadan w warunkach zagrozenia bezpieczenstwa i porzadku publicznego, konstytucyjnie okreslonych stanów nadzwyczajnych w panstwie oraz biezace wspóldzialanie z innymi podmiotami systemu obronnego panstwa;
- koordynowanie dzialan w ramach realizacji umów i porozumien miedzynarodowych w zakresie zwalczania przestepczosci, miedzynarodowej wspólpracy policyjnej oraz uczestnictwa w miedzynarodowych organizacjach policyjnych;
- realizowanie zadan sluzby wspomagajacej przez:
▪ zapewnianie pomocy prawnej komendan-towi wojewódzkiemu Policji,
▪ prowadzenie spraw osobowych policjan-tów i pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego,
▪ sprawowanie profilaktycznej i interwen-cyjnej opieki psychologicznej nad policjantami i pracownikami podleglymi komendantowi wojewódzkiemu Policji oraz z jednostek Policji i komórek KGP wykonujacych zadania na terenie województwa,
▪ opracowywanie projektów decyzji adminis-tracyjnych komendanta wojewódzkiego Policji, a takze innych rozstrzygniec w sprawach okreslonych odrebnymi przepisami,
▪ doskonalenie struktury organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji i podleglych jednostek Policji w celu zwiekszenia efektywnosci ich dzialania przez monitorowanie i ocene rozwiazan organizacyjnych oraz analizowanie i opiniowanie propozycji zmian, jak tez nadzór nad prawidlowym zorganizowaniem struktur organizacyjnych podleglych jednostek,
▪ realizacja zadan w zakresie budzetu, dzialalnosci pozabudzetowej, rachunkowosci oraz zwiazanych z tym czynnosci wynikajacych z przepisów prawa finansowego - stosownie do posiadanych uprawnien dysponenta srodków budzetu panstwa,
▪ obsluge finansowo-ksiegowa komendy wojewódzkiej Policji oraz jednostek Policji podleglych komendantowi wojewódzkiemu Policji, a takze znajdujacych sie na terenie jej dzialania komórek organizacyjnych podleglych Komendantowi Glównemu Policji,
▪ zapewnianie zaopatrzenia logistycznego jednostkom Policji i komórkom KGP znajdujacym sie na terenie jej dzialania, jak tez udzielanie zamówien publicznych oraz zawieranie umów i kontraktów na nabywanie sprzetu i materialów oraz koordynowanie dostaw zaopatrzenia sprzetu i materialów z zaopatrzenia centralnego do podleglych jednostek Policji,
▪ dzialalnosc inwestycyjna i remontowa,
▪ prowadzenie gospodarki transportowej, kwatermistrzowskiej, mieszkaniowej, a takze realizowanie zadan w dziedzinie spraw socjalnych oraz nadzorowanie podleglych jednostek Policji w tym zakresie,
▪ organizowanie, eksploatowanie i technicz-ne utrzymywanie systemów lacznosci i informatyki, wykorzystywanych w jednos-tkach Policji na terenie województwa, oraz udzielanie komendantom powiatowym Policji niezbednej pomocy w tym zakresie,
▪ modernizowanie eksploatowanych syste-mów lacznosci i informatyki we wspólpracy z wlasciwa komórka w KGP,
▪ gromadzenie, opracowywanie i zabez-pieczanie zasobów archiwalnych komendy wojewódzkiej Policji oraz udzielanie pomocy w tym zakresie podleglym jednostkom Policji,
▪ zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
informowanie opinii publicznej, za posrednictwem srodków masowego przekazu, o zamierzeniach i dzialaniach Policji na terenie województwa,
▪ zapewnianie obslugi prasowej oraz organizowanie kontaktów komendanta wojewódzkiego Policji z mediami,
▪ wykonywanie zadan w zakresie bezpieczenstwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej,
▪ koordynowanie problematyki medycyny pracy oraz nadzór w tych zakresach,
▪ przyjmowanie, rozpatrywanie i zalatwianie skarg i wniosków.

Zakres dzialania komend wojewódzkich Policji, o których mowa w § 7 pkt 3, obejmuje odpowiednio zakres dzialania samodzielnego pododdzialu antyterrorystycznego Policji okreslony w § 35.

§ 29

Do zakresu dzialania komendy powiatowej Policji nalezy w szczególnosci:
- tworzenie i realizacja, we wspóldzialaniu z organami samorzadu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarzadowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
▪ zapewnienie osobom zamieszkalym na obszarze powiatu bezpieczenstwa i porzadku w miejscach publicznych,
▪ zwalczanie przestepczosci,
▪ ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii spolecznej, zwlaszcza wsród dzieci i mlodziezy,
▪ zapewnienie mieszkancom mozliwosci sygna-lizowania lub zglaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrazajacych bezpieczenstwu ludzi i mienia albo porzadkowi publicznemu, a takze stworzenie warunków umozliwiajacych natychmiastowa reakcje Policji na takie sygnaly lub zgloszenia,
▪ organizowanie, koordynowanie i wykonywa-nie czynnosci patrolowych, interwencyjnych, konwojowych oraz ochronnych,
▪ edukacja mieszkanców w zakresie uwarun-kowan dotyczacych utrzymywania porzadku i bezpieczenstwa publicznego oraz aktywnego udzialu w przedsiewzieciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,
▪ kreowanie w spolecznosciach lokalnych pozy-tywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policje dzialan na rzecz poprawy bezpie-czenstwa i porzadku publicznego;
- wykonywanie czynnosci operacyjno-rozpoznaw-czych i dochodzeniowo-sledczych w celu ujaw-niania przestepstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, równiez w zakresie przestepczosci narkotykowej, we wspóldzialaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
- prowadzenie i koordynowanie poszukiwan osób i rzeczy, a takze identyfikacja osób i zwlok, wspóldzialanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
- koordynowanie czynnosci operacyjno-rozpoz-nawczych i dochodzeniowo-sledczych podejmo-wanych przez podlegle jednostki Policji oraz udzielanie tym jednostkom wsparcia;
- realizowanie czynnosci w zakresie technicznej obslugi miejsc zdarzen oraz przeprowadzanie badan kryminalistycznych sladów i dowodów;
- organizacja, wykonanie, nadzór i kontrola dzialan Policji w zakresie pelnienia sluzby przez policjantów sluzby prewencyjnej;
- organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania sluzb dyzurnych w podleglych jednostkach Policji;
- planowanie i organizacja dzialan wlasnych zwiazanych z realizacja zadan w zakresie zapew-nienia porzadku i bezpieczenstwa publicznego podczas organizowanych imprez masowych i protestów spolecznych;
- organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola dzialan Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczen oraz wspóldzialanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami spolecznymi w tym zakresie; inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i scigania sprawców wykroczen;
- ochrona bezpieczenstwa ludzi oraz porzadku publicznego w komunikacji publicznej i na obszarach wodnych;
- realizowanie zadan policji sadowej;
- wykonywanie czynnosci zapewniajacych bezpie-czenstwo i porzadek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
- realizowanie zadan zwiazanych z likwidacja skutków zdarzen drogowych oraz zabezpie-czeniem procesowym sladów i dowodów;
- analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczen-stwa w ruchu drogowym, okreslanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdzialania zagrozeniom w ruchu drogowym;
- edukacja mieszkanców, ze szczególnym uwzglednieniem dzieci i mlodziezy szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdzialania zagrozeniom w ruchu drogowym;
- zapewnienie wlasciwych warunków opieki nad nieletnimi przebywajacymi w izbie dziecka oraz realizacja programów wychowawczych;
- zapewnienie wlasciwych warunków pobytu w aresztach w celu wydalenia oraz pomiesz-czeniach dla osób zatrzymanych;
- wspóldzialanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestepczosci z funkcjonujacymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a takze wspóldzialanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami spolecznymi oraz mediami;
- analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrozen przestepczoscia, ze szczególnym uwzglednieniem zjawisk patologicznych dotyczacych dzieci i mlodziezy;
- kontrolowanie i ocenianie funkcjonowania pod-leglych jednostek Policji;
- podejmowanie dzialan w ramach realizacji umów i porozumien miedzynarodowych w zakresie zwalczania przestepczosci, miedzynarodowej wspólpracy policyjnej oraz uczestnictwa w miedzynarodowych organizacjach policyjnych;
- planowanie i organizacja dzialan wlasnych oraz koordynacja dzialan podleglych jednostek Policji w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych, a takze przygotowania do wyko-nywania zadan w warunkach konstytucyjnie okreslonych stanów nadzwyczajnych w pan-stwie oraz biezace wspóldzialanie z innymi podmiotami systemu obronnego panstwa;
- realizowanie zadan sluzby wspomagajacej Policji na obszarze powiatu przez:
▪ zapewnianie pomocy prawnej komendantowi powiatowemu Policji,
▪ wykonywanie zadan w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego,
▪ doskonalenie struktury organizacyjnej komendy powiatowej Policji oraz podleglych jednostek Policji przez monitorowanie i ocene zastosowanych rozwiazan organizacyjnych, analizowanie i opiniowanie propozycji dotyczacych zmian strukturalnych,
▪ opracowywanie projektów decyzji admini-stracyjnych komendanta powiatowego Policji oraz innych rozstrzygniec w sprawach okreslonych odrebnymi przepisami,
▪ wykonywanie zadan z zakresu gospodarki finansowej w ramach okreslonych przez dysponenta srodków budzetu panstwa,
▪ zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
▪ eksploatowanie policyjnego systemu lacz-nosci i informatyki oraz realizacje uslug telekomunikacyjnych, pocztowych i informa-tycznych dla organów zespolonej adminis-tracji rzadowej i administracji samorzadowej na podstawie odpowiednich porozumien,
▪ eksploatowanie i techniczne utrzymanie w komendzie powiatowej Policji oraz podległych jednostkach Policji systemów lacznosci i informatyki oraz koordynowanie tych syste-mów we wspólpracy z własciwa komórka komendy wojewódzkiej Policji,
▪ zapewnianie niezbednego zaopatrzenia logis-tycznego i technicznego na potrzeby ko-mendy powiatowej Policji oraz podleglych jednostek Policji,
▪ prowadzenie gospodarki mieszkaniowej oraz biezacej eksploatacji, konserwacji i remontów obiektów, srodków transportu i wyposażenia technicznego, a takze realizowanie zadan w zakresie spraw socjalnych,
▪ informowanie opinii publicznej, za posrednictwem srodków masowego przekazu, o zamierzeniach i dzialaniach Policji na terenie powiatu,
▪ gromadzenie, opracowywanie i zabezpiecza-nie zasobów archiwalnych komendy powiatowej,
▪ wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, koordynowanie problematyki medycyny pracy oraz nadzór w tych zakresach,
▪ przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.

§ 30

1. Do zakresu działania komisariatu i komisariatu specjalistycznego Policji, z zastrzeżeniem ust. 3, należy:

1) realizowanie zadań służby prewencyjnej Policji;

2) rozpoznawanie zagrożeń przestępczością oraz wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych w celu ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń, również w zakresie przestępczości narkotykowej, a także prowadzenie poszukiwań osób i rzeczy, identyfikacji osób i zwłok, we współdziałaniu z innymi jednostkami Policji;

3) zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;

4) realizowanie zadań administracyjno-porządkowych;

5) współdziałanie z samorządem terytorialnym;

6) realizowanie w niezbędnym zakresie zadań służby wspomagającej;

7) zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;

8) wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz medycyny pracy;

9) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.

2. Komendant powiatowy Policji może rozszerzyć zakres działania komisariatu Policji o wybrane zagadnienia z zakresu działania komendy powiatowej Policji.

3. Zakres działania komisariatu specjalistycznego Policji, o którym mowa w § 20 ust. 3, obejmuje odpowiednio zakres działania samodzielnego pododdziału antyterrorystycznego Policji określony w § 35.

§ 31

1. Do zakresu działania Wyższej Szkoły Policji należy:

1) kształcenie policjantów w dziedzinie wiedzy i umiejętności zawodowych wymaganych na stanowiskach w korpusie oficerskim;

2) wykonywanie, na polecenie Komendanta Głównego Policji, zadań polegających na wspieraniu jednostek Policji w realizowaniu ustawowych zadań Policji;

3) szkolenie policjantów i pracowników w zakresie przysposobienia do wykonywania służby lub pracy na stanowiskach kierowniczych i samodzielnych;

4) doskonalenie metodyczne kadry dydaktycznej szkół policyjnych i ośrodków szkolenia;

5) opracowywanie programów szkolenia i doskonalenia zawodowego policjantów;

6) opracowywanie założeń oraz pakietów egzaminacyjnych z zakresu szkolenia zawodowego policjantów oraz egzaminów na stopnie policyjne;

7) kształcenie i doskonalenie zawodowe funkcjonariuszy innych służb państwowych i żołnierzy na zasadach określonych w odrębnych przepisach;

8) prowadzenie badań naukowych w dziedzinach nauk oraz dyscyplin, stanowiących teoretyczną i praktyczną podstawę funkcjonowania i działania Policji;

9) wykonywanie zadań określonych w pkt 1-8 we współdziałaniu z innymi jednostkami Policji, krajowymi uczelniami, instytucjami i organizacjami naukowymi, a także organami administracji publicznej;

10) współdziałanie z zagranicznymi szkołami policyjnymi w zakresie wymiany doświadczeń w działalności dydaktycznej, naukowej i wychowawczej;

11) prowadzenie działalności wydawniczej przede wszystkim w celach dydaktycznych, dla upowszechniania własnego dorobku naukowego oraz na potrzeby zainteresowanych jednostek Policji, a także odpłatnie na rzecz innych podmiotów;

12) sprawowanie profilaktycznej i interwencyjnej opieki psychologicznej nad policjantami i pracownikami podległymi Komendantowi Wyższej Szkoły Policji oraz słuchaczami;

13) zapewnienie pomocy prawnej Komendantowi Wyższej Szkoły Policji;

14) wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego;

15) realizacja zadań w zakresie budżetu, działalności pozabudżetowej, rachunkowości oraz związanych z tym czynności wynikających z przepisów prawa finansowego - stosownie do obowiązujących regulacji prawnych oraz posiadanych uprawnień dysponenta środków budżetu państwa;

16) realizacja zadań w zakresie zapewniania niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego, prowadzenie działalności inwestycyjnej i remontowej oraz gospodarki żywnościowej, mieszkaniowej, transportowej i kwatermistrzowskiej, a także w zakresie spraw socjalnych;

17) informowanie opinii publicznej, za pośrednictwem środków masowego przekazu, o zamierzeniach i działaniach szkoły;

18) kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;

19) gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych szkoły;

20) wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz medycyny pracy;

21) zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;

22) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.

2. Za zgodą Komendanta Głównego Policji w Wyższej Szkole Policji może być prowadzone szkolenie innego rodzaju niż wymienione w ust. 1, w tym także odpłatnie, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między Komendantem Wyższej Szkoły Policji a podmiotem zlecającym przeprowadzenie szkolenia.

§ 32

1. Do zakresu działania szkoły policyjnej należy:

1) kształcenie policjantów w dziedzinie wiedzy i umiejętności zawodowych, wymaganych na stanowiskach w korpusach aspiranckim i podoficerskim, a także przygotowywanie kierowniczej rezerwy kadrowej w tych korpusach;

2) wykonywanie, na polecenie Komendanta Głównego Policji, zadań polegających na wspieraniu jednostek Policji w realizowaniu ustawowych zadań Policji;

3) działalność badawcza i wydawnicza na potrzeby procesu dydaktycznego szkoły oraz odpłatnie na rzecz innych podmiotów, prowadzenie badań naukowych w dziedzinach nauk i dyscyplin stanowiących podstawę działania Policji;

4) współpraca z jednostkami Policji oraz krajowymi placówkami dydaktycznymi w zakresie niezbędnym do realizacji zadań;

5) sprawowanie profilaktycznej i interwencyjnej opieki psychologicznej nad policjantami i pracownikami podległymi komendantowi szkoły policyjnej oraz słuchaczami;

6) zapewnienie pomocy prawnej komendantowi szkoły policyjnej;

7) wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego;

8) realizacja zadań w zakresie budżetu, działalności pozabudżetowej, rachunkowości oraz związanych z tym czynności, wynikających z przepisów prawa finansowego - stosownie do posiadanych uprawnień dysponenta środków budżetu państwa;

9) realizacja zadań w zakresie zapewniania niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego, prowadzenie działalności inwestycyjnej i remontowej oraz gospodarki żywnościowej, mieszkaniowej, transportowej i kwatermistrzowskiej, a także w zakresie spraw socjalnych;

10) informowanie opinii publicznej, za pośrednictwem środków masowego przekazu, o zamierzeniach i działaniach szkoły;

11) kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;

12) gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych szkoły;

13) zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;

14) wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz medycyny pracy;

15) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.

2. Za zgodą Komendanta Głównego Policji w szkole policyjnej może być prowadzone szkolenie innego rodzaju niż wymienione w ust. 1, w tym także odpłatnie, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między komendantem szkoły a podmiotem zlecającym przeprowadzenie szkolenia.

§ 33

Do zakresu działania ośrodka szkolenia Policji należy:

1) przygotowanie nowo przyjętych do służby policjantów do wykonywania zadań;

2) organizowanie i przeprowadzanie kursów szkoleniowych w ramach doskonalenia zawodowego policjantów;

3) uczestnictwo w doborze kandydatów do służby w Policji;

4) szkolenie pracowników instytucji nadzorowanych przez Policję, w przypadkach określonych przez Komendanta Głównego Policji;

5) wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz medycyny pracy;

6) zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

§ 34

Do zakresu działania oddziału prewencji Policji i samodzielnego pododdziału prewencji Policji należy:

1) wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem operacji policyjnych w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego;

2) udział w pościgach za niebezpiecznymi przestępcami;

3) ochrona porządku publicznego w czasie konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych, katastrof naturalnych i awarii technicznych;

4) ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas pobytu przedstawicieli obcych państw;

5) ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas legalnych zgromadzeń oraz w czasie imprez sportowych lub rozrywkowych;

6) przywracanie porządku publicznego w przypadkach zbiorowego naruszenia prawa;

7) wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz medycyny pracy;

8) zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

§ 35

Do zakresu działania samodzielnego pododdziału antyterrorystycznego Policji należy:

1) fizyczne zwalczanie terroryzmu poprzez prowadzenie działań rozpoznawczych oraz bojowych przy użyciu taktyki antyterrorystycznej, zmierzających do likwidowania zamachów terrorystycznych, a także przeciwdziałanie zdarzeniom o takim charakterze;

2) prowadzenie działań minersko-pirotechnicznych;

3) wykonywanie innych działań niż określone w pkt 1 i 2, wymagających użycia specjalistycznych sił i środków będących na wyposażeniu pododdziału lub konieczności stosowania specjalnej taktyki działania.

 

Rozdział 4

Przepisy przejściowe

§ 36

Komendanci Policji wymienieni w § 8-11 dostosują struktury organizacyjne podległych jednostek Policji do wymogów określonych w zarządzeniu w terminie do dnia 1 kwietnia 2003 r.

§ 37

Komisariaty Policji, które nie spełniają normatywu etatowego, istniejące na mocy dotychczasowych przepisów, mogą funkcjonować nie dłużej, niż do dnia 31 grudnia 2004 r.

 

Rozdział 5

Przepisy końcowe

§ 38

1. Traci moc zarządzenie nr 3 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji (Dz. Urz. KGP Nr 2, poz. 17 i Nr 7, poz. 73 oraz z 2002 r. Nr 5, poz. 23 i Nr 10, poz. 62).

2. Decyzje wydane na podstawie zarządzenia, o którym mowa w ust. 1, zachowują moc w zakresie, w jakim nie są w sprzeczne z tym zarządzeniem.

§ 39

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.

Komendant Główny Policji:
gen. insp. Antoni Kowalczyk

do góry