Efekty kontroli w 2017 r. - Efekty kontroli - Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach

Biuletyn Informacji Publicznej

Efekty kontroli

Efekty kontroli w 2017 r.

Oceny sformułowane na podstawie ustaleń z kontroli w 2017 r., zgodnie ze stosowaną skalą ocen

 

W postępowaniach kontrolnych stosowano czterostopniową skalę ocen dotyczącą realizacji zadań przez kontrolowanych, tj.: pozytywnie, pozytywnie z uchybieniami, pozytywnie z nieprawidłowościami, negatywnie.

 

Ujawniane nieprawidłowości miały odzwierciedlenie w poleceniach formułowanych w wystąpieniach pokontrolnych/ sprawozdaniach.

 

Wyniki kontroli

Liczba zakończonych kontroli

Pozytywna

29

Pozytywna z uchybieniami

8

Pozytywna z nieprawidłowościami

32

Negatywna

5

 

 

Najczęściej efektem przeprowadzonych kontroli było usprawnienie funkcjonowania kontrolowanych podmiotów, a także usunięcie ujawnionych uchybień i nieprawidłowości.

 

Wnioski pokontrolne, kierowane do kierowników podmiotów kontrolowanych dotyczyły zarówno usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości, jak i wdrożenia zmian systemowych mających na celu udoskonalenie działalności jednostek (komórek) kontrolowanych.

 

Główne wyniki kontroli przeprowadzonych w 2017 r. przez kontrolerów Wydziału Kontroli KWP w Katowicach

 

Tabela nr 1 - Istotne nieprawidłowości, które skutkowały sformułowaniem znaczących zaleceń

 

 

Obszar kontroli

Istotna nieprawidłowość

Treść zalecenia znaczącego

 

Wykonywanie zadań merytorycznych – zadania własne jednostki organizacyjnej

W kontrolach pt. „Realizacja zadań dzielnicowych związanych
z opracowaniem oraz wykonaniem Planów działania priorytetowego” stwierdzono nieprawidłowości
w zakresie przygotowania Planu działania priorytetowego, których sporządzanie nie było poprzedzane diagnozą oczekiwań społecznych oraz analizą zagrożeń dających podstawę do prawidłowego określenia problemów występujących w danym rejonie, co pozwoliłoby na zdefiniowanie głównego zagrożenia (zagrożeń) ze wskazaniem miejsca i czasu jego występowania oraz jego przyczyn i skutków, które z uwagi na swój charakter wymagałoby podjęcia działań długoterminowych, wykraczających poza zakres rutynowych czynności.

Zalecono zapoznać z wystąpieniem pokontrolnym przełożonych nadzorujących badaną problematykę, a ujawnione w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia omówić
z dzielnicowymi. Dodatkowo, zaplanować i przeprowadzić szkolenie
dla dzielnicowych w zakresie opracowania oraz wykonania Planów działania priorytetowego ze szczególnym uwzględnieniem obszarów, w których stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia oraz zapewnić skuteczny nadzór nad tematyką stanowiącą przedmiot kontroli. Zalecono również wyegzekwować prowadzenie przez dzielnicowych notatników służbowych, zgodnie z Wytycznymi nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 czerwca 2017 roku w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych.

W ramach kontroli pt. „Terminowość rejestracji w KSIP rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa oraz zatrzymania osoby” ujawniono następujące nieprawidłowości.

Opóźnienia w zakresie rejestracji pojazdów oraz rejestracji innych rzeczy. Brak rejestracji informacji o zatrzymaniu osób. Zbędna rejestracja zatrzymania osoby doprowadzonej w charakterze świadka. Wskazania błędnej podstawy wszczęcia postępowań przygotowawczych podczas rejestracji przestępstw w KSIP. Doprowadzeń osób do Izby Wytrzeźwień, które wcześniej zostały zatrzymane na podstawie art. 244§1 kpk i nie zostały zwolnione, przy czym protokoły zatrzymania osoby sporządzono ze znacznym opóźnieniem.

Zalecono, m.in.: zapewnić dokonywanie rejestracji w KSIP rzeczy utraconych
w terminach wynikających z §53 ust. 1 i 2 Decyzji nr 125 KGP z dnia 05.04.2013 r.
w sprawie funkcjonowania Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, a także aby rejestracje informacji w KSIP w zakresie podstawy wszczęcia postępowań przygotowawczych, ustalenia sprawcy oraz zatrzymania osoby były zgodne ze stanem rzeczywistym. Dokonać w KSIP rejestracji zatrzymania osoby w dniu 12.12.2016 r. oraz podjąć działania zmierzające do usunięcia z KSIP rejestracji zatrzymania osoby - świadka i zapewnić, żeby rejestracje zatrzymania osób w KSIP następowały wyłącznie w sytuacjach przewidzianych §20 ww. Decyzji KGP nr 125. Zobowiązać podległych funkcjonariuszy, aby w sytuacjach kiedy operacje przetwarzania informacji realizowane są na zlecenie osób uprawnionych, każdorazowo stosować formularze rejestracyjne zgodnie z §19 ust. 2 Rozporządzenia MSWiA z dnia 21.07.2016 r.
w sprawie przetwarzania informacji przez Policję. Zalecono również, aby komendant zobowiązał podległych funkcjonariuszy, by przed wykonaniem każdej operacji przetwarzania dokonywali stosownych sprawdzeń zgodnie z §11 ust. 2 Rozporządzenia MSWiA z dnia 21.07.2016 r. w sprawie przetwarzania informacji przez Policję oraz dokumentowali przetwarzanie informacji
w systemie teleinformatycznym zgodnie z § 16 ust. 1 ww. Rozporządzenia. Komendantowi polecono także, aby zapewnił skuteczny nadzór w obszarach objętych kontrolą oraz nad prawidłowością i rzetelnością sporządzania protokołów zatrzymania osoby. Kierownikowi jednostki polecono również wszcząć czynności wyjaśniające
w trybie rozdziału 10 Ustawy o Policji wobec policjanta, który usunął z akt postępowania dokument. Niezależnie od powyższego Wydział Kadr KWP
w Katowicach wszczął postępowanie dyscyplinarne wobec dwóch policjantów
w związku z niedopełnieniem przez nich obowiązków podczas realizacji czynności służbowych wobec osoby posługującej się sfałszowanym dokumentem (w związku z tą sprawą dokonano również wadliwej rejestracji w KSIP).

Podczas kontroli w zakresie zasadności dokonania sprawdzeń w systemie (bazie) KSIP-PESEL ujawniono przypadek nieuzasadnionego sprawdzenia danych osoby.

Z uwagi na wpisanie w aplikację SWP – PESEL przez pracownicę jednostki Policji nieprawdziwych danych w zakresie celu i numeru sprawy, do której dokonywano sprawdzenia komendantowi polecono wyeliminować przypadki podawania nieprawdziwych informacji w zakresie celu sprawdzenia oraz numeru spraw, do której realizowane są czynności przetwarzania danych w policyjnych i poza policyjnych bazach przez pracowników służby cywilnej oraz funkcjonariuszy jednostki Policji.

Ze względu na podjęcie przez komendanta jednostki działań naprawczych
oraz ukaranie pracownika - nie kierowano zaleceń w tym zakresie.

 

W kontrolach pt. „Działania podejmowane na rzecz zapewnienia właściwego poziomu realizacji zadań związanych
z konwojowaniem
i doprowadzaniem osób” ujawniano nieprawidłowości dotyczące brak skutecznego nadzoru w zakresie organizacji konwojów/ doprowadzeń, a także niewłaściwego prowadzenia i dokumentowania odpraw do służby (w tym w SWD) oraz nieprawidłowego obiegu poczty, niewłaściwego zapoznawania policjantów
z dokumentami /pismami.

Zalecono, m.in. dokonać zmiany wewnętrznej decyzji w sprawie nadzoru
nad działaniami zewnętrznymi w komendzie i podległych Komisariatach Policji,
a także zapewnić właściwe dokumentowanie odpraw do służby, w tym realizacji konwojów/doprowadzeń osób w myśl obowiązujących przepisów (także wewnętrznych). Zalecono również, aby zapewnić realizację skutecznego nadzoru
w badanym obszarze zgodnie z decyzjami własnymi oraz poleceniami Zastępcy Komendanta Głównego Policji, Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach
i Pierwszego Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach.

Wobec jednego z policjantów zalecono wyciągnąć konsekwencje służbowe
w związku z nieprawidłowo realizowanym przez niego nadzorem.

 

 

Metryczka

Data wytworzenia : 15.01.2018
Data publikacji : 25.01.2018
Data modyfikacji : 10.04.2018
Podmiot udostępniający informację:
KWP w Katowicach
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Sebastian Wróbel
Osoba udostępniająca informację:
Jacek Nowojski Gabinet Komendanta Wojewódzkiego Policji
Osoba modyfikująca informację:
Jacek Nowojski
do góry